Press

Thursday, May 7, 2015

Day 3 - London

Assalamualaikum & Salam sejahtera

Hari ni kita sambung percutian kita orang di London. Selepas breakfast di hotel kita orang memulakan perjalanan, tempat pertama yang kita orang pergi ialah Hyde park London. Besar nya park ni, cuaca pagi ni agak cantik tak hujan, jadi gambar-gambar yang kita orang ambil pun cantik juga lah. Di sebabkan kita orang ni nak mengejar masa jadi sekejap jer kita orang berada di Hyde park ni, dapat tengok sekejap pun jadi lah...en.husband kata park ni biasa-biasa jer...di US lagi cantik...pada saya cantik dah ni...ok lah kita tinggal kan Hyde park ni sebab ada banyak tempat lagi yang nak pergi lepas ni.

Selepas bergambar sakan di Hyde park kita orang meneruskan perjalanan ke London eye pulak. Zara yang tak sabar-sabar nak naik London eye ni. Sebelum ke London eye kita orang berjalan-jalan 'window shopping' dulu, sufi tertidur di dalam bas, nak pujuk dia en.husband ajak masuk Hamleys...bukan main seronok bila nampak banyak toys di dalam kedai tu. Dari ground floor sampai lah ke 5th floor pening tak tahu nak pilih yang mana satu.

Di bawah ni serba sedikit mengenai London eye:-

The London Eye is a giant Ferris wheel on the South Bank of the River Thames in London.
The entire structure is 135 metres (443 ft) tall and the wheel has a diameter of 120 metres (394 ft). It is currently Europe's tallest Ferris wheel,and offered the highest public viewing point in London until it was superseded by the 245-metre (804 ft) observation deck on the 72nd floor of The Shard, which opened to the public on 1 February 2013. It is the most popular paid tourist attraction in the United Kingdom with over 3.5 million visitors annually, and has made many appearances in popular culture. Sumber - Wikipedia.

Sumber - Google

Cantikkan? panorama indah yang sempat saya ambil dari dalam capsule. Kita boleh lihat pemandangan di sekitar kota London ni. Oh yer London eye ni mempunyai 32 capsules seberat 10 tan dan boleh memuatkan 25 orang bagi setiap capsule. Capsule yang kita orang naik ni tak ramai, anak-anak saya emmm...tak duduk diam macam rumah sendiri dibuatnya.

Belatar belakangkan River Thames dan Big ben

Selepas naik London eye kita orang akan mengelilingi River Thames dengan menaiki River cruise. Tiket untuk naik cruise ni saya dah tempah awal sekali dengan pakej HOHO (Big bus). Cruise ni terbahagi kepada dua tingkat, untuk menikmati keindahan River Thames ni kita orang pun naik lah ke tingkat yang ke 2. Tak banyak gambar yang sempat diambil, kebanyakkan gambar semasa di atas River cruise ni saya ambil menggunakan DSLR, anak saya tersalah tekan habis semua gambar-gambar di dalam DSLR saya hilang, aduh...sayang sungguh, nasib baik banyak juga gambar yang saya ambil menggunakan handphone. Semasa kita orang naik ke atas tu hujan renyai-renyai...redah jer lah sebab tingkat bawah penuh, tingkat bawah adalah café, sejuk-sejuk macam ni sedap kan dapat minum kopi panas-panas. Kita orang jer yang seronok nak duduk atas, ye la dah biasa redah hujan kat Malaysia, bila dah lebat tak teredah, ha ambik...nak tak nak terpaksalah kita orang turun ke bawah, berhimpit-himpitlah kita orang kat bawah tu, dah macam tahu sumbat rasanya.

Sumber - Google

Bila sampai jer ke jeti...hujan semakin lebat...mana nak berteduh ni...maka kita orang pun berlari-lari anak lah dari satu bangunan ke satu bangunan mencari tempat teduh...terjumpa pulak KFC halal di sini, sedap betul baunya. Anak-anak pun dah lapar...apa lagi...kita orang pun singgah makan...dalam banyak-banyak restoran yang kita orang singgah di sini...KFC ni lah yang paling murah tak sampai pun 30 pounds, jangan convert to RM yer..hihi. Di pendekkan cerita keluar jer dari restoran KFC tadi hujan dah semakin reda, hanya renyai-renyai jer...kita orang pun meneruskan perjalanan...hari semakin gelap...di sini pukul 4 ptg dah mula gelap. Tak banyak tempat yang dapat kita orang terokai di kota London ni, waktu percutian yang singkat, bila lah nak sampai sini lagi...sedih ni...ahh sudah.

Dapat bergambar dengan basikal ni pun jadilah, sementara menunggu bas sampai.

Hari dah gelap kita orang pun naik Big bus terus pulang ke Bayswater, anak-anak pun dah penat. Semasa di dalam bas kita orang terjumpa satu family dari Malaysia..Family auntie Jah kalau tak silap saya, auntie ni dari JB bercuti bersama family ke Europe ni, ada beberapa buah negara dalam europe yang auntie ni pergi. Sembang punya sembang rupa-rupanya family auntie ni merupakan pengusaha kicap kipas udang. Di rumah saya sentiasa ada kicap ni. Seronok jumpa auntie ni ramah orangnya. Auntie ni pun stay di Bayswater juga, insya allah kalau ada rezeki kita jumpa lagi yer aunti. Berdasarkan pengalaman saya yang tak seberapa ni kalau ke luar negara, bila berjumpa jer orang Malaysia rasa seronok, macam jumpa saudara sendiri..hihi..Oh yer..masa mula-mula saya sampai ke station Bayswater ada seorang pelajar dari Malaysia menyapa saya..ingatkan sapa tadi. Dia Tanya saya "akak dari Malaysia ke?" saya jawab "Yer kita orang baru sampai dari Paris, adik sampai sini bila?" dia jawab "Saya student di sini kak" disebabkan en.husband dah jauh ke depan tak sempat nak bersembang lama dengan adik tu. "Oh..Ok lah dik akak jalan dulu yer" ramah kan orang kita...Ok sambung balik, sampai jer di Bayswater kita orang terus ke sourvenir shop, nak cari buah tangan sikit untuk adik beradik dan kawan-kawan, lepas tu baru balik hotel. Malam tu rasa penat sangat dan sejuk sangat cuaca kat luar tu. Tak larat rasanya nak keluar cari makan. En. husband kata tak pe dia sorang jer yang keluar beli bungkus jer...nasib baik sebelah hotel kita orang ni Holiday villa. Mahal hotel ni tak mampu akak, dapat stay kat sebelah pun jadilah, yang penting selesa kan. Di Holiday villa ni ada café yang menyediakan masakan Malaysia, boleh tahan juga masakannya, harga kalau tak silap saya 70 pound untuk kita orang bertujuh ni. Malam tu kita orang makan di dalam bilik jer. Perut pun dah kenyang, mata dah tak larat nak bukak apa lagi ZZzz..esok nak sambung jalan lagi kan.... Ok setakat ni jer yer untuk hari yang ke 3 di London ni, nanti kita sambung untuk hari yang ke 4 pulak iaitu hari terakhir di London sebelum pulang ke Paris.