Press

Wednesday, June 10, 2015

Day 5 - Disneyland Paris dan La Vallee Village

Assalamualaikum dan Salam sejahtera.

Jom kita sambung percutian saya di Paris. Hari ni merupakan hari yang dinanti-nantikan iaitu....kita ke Disneyland...yahoo....Dah tentulah anak-anak saya lah yang paling suka. Kita orang keluar awal pagi untuk ke Disneyland ni. Nasib baik Metro dekat dengan Apartment yang kita orang sewa tak lah jauh sangat nak menapak. Untuk ke Disneyland kita orang menaiki RER dari stesen Charles De Gaulle Etoile kemudian transit di stesen Torcy untuk tukar train ke Marne la Valle - Chessy (iaitu stesen terakhir).

Masa ni kita orang telah ditipu oleh seorang lelaki yang dikatakan staff di situ. Konon-kononnya nak menolong kami, rupa-rupanya itu semua dusta belaka, nasib baik dia tak ambil duit kalau tak... aduh...bukan murah boleh tahan juga harganya, ye la kami kan ramai. Kesian en.husband yang terpaksa bertungkus lumus kesana kemari...akhirnya lepas juga...Alhamdulillah.





Kecik jer stesen ni rupanya.
Aksi terbang....yeahhh dah sampai...

 Di Paris ni tak ada salji...kat belakang tu salji tiruan...

 Sufi minta belikan baju Elsa, punyalah mahal akhirnya dapat beli mainan jer...


 Walaupun kena beratur tapi tak lah lama sangat paling lama pun 10 minit jer. Ok lah tu kan..

 Posing wajib menandakan dah sampai Disneyland.



Rugi rasanya ke Disneyland pada musim sejuk ni, siang begitu singkat tak dapat nak explore banyak tempat, lepas ni nak ke La Vallee Village pulak. La Vallee Village ni macam factory outlet, dimana pelbagai barangan berjenama dijual di sini. Kalau nak cari handbag, kasut, baju dan macam-macam lagi boleh lah ke sini.

La Vallee Village ni tak jauh pun dari Disneyland, naik train dari stesen Marne la Valle - Chessy  ke stesen Val d'Europe. Kemudian menapak lah yer....boleh tahan juga jauhnya. La Vallee Village ni agak tersorok sikit, kena la rajin bertanya. Kita orang sampai di sini pun dah gelap, nak cari tempat lagi aduh hampir putus asa dibuatnya, kaki pun dah tak larat nak jalan nasib baik ada anak buah yang sentiasa memberi semangat. Kita orang terpaksa masuk ikut pintu masuk shopping mall untuk sampai ke pintu masuk La Vallee Village ni. Saya rasa ada pintu masuk dibahagian lain untuk sampai ke sini tapi tak sure kat mana. 





 Hari pun dah gelap...barang yang nak dicari pun dah dapat...perut pun dah lapar....jom pulang...perjalanan dari sini mengambil masa lebih kurang 1/2 jam untuk sampai ke Kota Paris.

Kita jumpa lagi yer... 


No comments:

Post a Comment